Skip to content

Kluczowe trendy zmieniające zarządzanie jakością według BSI Group Polska

Marcin Szopa, Commercial Branch Manager Poland / Training Director Continental Europe. Aneta Sawicka, Assurance Sales Manager

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie zarządzanie jakością staje się coraz bardziej skomplikowane i wieloaspektowe. Według ekspertów i prelegentów II Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej z BSI Group Polska, Marcina Szopy i Anety Sawickiej, kluczowe trendy wpływające na zarządzanie jakością można podzielić na cztery główne kategorie: wymagania społeczne, czynniki ekonomiczne, czynniki technologiczne oraz czynniki środowiskowe. Oto szczegółowy opis tych trendów:

1. Wymagania społeczne – oczekiwania klientów

Trend: Konsumenci oczekują, że marki będą przewidywać ich potrzeby i dostarczać spersonalizowane, zrównoważone produkty i usługi bez kompromisów w zakresie jakości, szybkości, bezpieczeństwa, zrównoważonego rozwoju czy bezpieczeństwa cyfrowego.

Dzisiejsi konsumenci są bardziej świadomi i wymagający niż kiedykolwiek wcześniej. 69% z nich oczekuje spersonalizowanego i spójnego doświadczenia w wielu kanałach, zarówno fizycznych, jak i cyfrowych. Oznacza to, że organizacje muszą nieustannie doskonalić swoje procesy, aby sprostać tym oczekiwaniom. Firmy, które potrafią skutecznie przewidywać i reagować na potrzeby swoich klientów, zyskują przewagę konkurencyjną. Personalizacja staje się kluczowym elementem strategii zarządzania jakością, co wymaga zaawansowanych narzędzi analitycznych i elastycznych procesów produkcyjnych.

2. Czynniki ekonomiczne – Łańcuchy dostaw

Trend: Nowe strategie lub procesy zostaną przyjęte w celu złagodzenia pojawiających się lub nasilających się zagrożeń związanych z łańcuchem dostaw, od stale ewoluujących zagrożeń cyberbezpieczeństwa i rosnących kosztów surowców, po zmienny popyt konsumencki i nieefektywne procesy.

W obliczu rosnących wyzwań związanych z łańcuchami dostaw, organizacje muszą przyjąć nowe strategie, aby sprostać tym zagrożeniom. Do 2026 roku 25% dostawców rozwiązań do realizacji łańcucha dostaw (SCE) przepisze swoje podstawowe aplikacje na architekturę mikro usług. Adaptacja do zmieniających się warunków rynkowych, zabezpieczanie łańcucha dostaw przed zagrożeniami cybernetycznymi oraz optymalizacja kosztów stają się priorytetami. Firmy muszą być gotowe na dynamiczne zmiany popytu i dostosować swoje procesy do nowych realiów gospodarczych.

3. Czynniki technologiczne

Trend: Najnowocześniejsze technologie umożliwiają organizacjom wydobywanie i analizowanie danych w celu uzyskania wglądu, który napędza ciągłe doskonalenie, wzmacnia cyfrowe możliwości zaufania i tworzy solidne operacje w celu lepszego zarządzania jakością.

Technologia odgrywa kluczową rolę w nowoczesnym zarządzaniu jakością. 68% ankietowanych specjalistów ds. testowania wskazało sztuczną inteligencję jako najważniejszy trend w testowaniu oprogramowania w przyszłości. AI oraz inne zaawansowane technologie umożliwiają organizacjom lepsze zrozumienie procesów produkcyjnych, identyfikowanie obszarów wymagających poprawy oraz automatyzację kluczowych zadań. Wykorzystanie big data, IoT oraz uczenia maszynowego pozwala na bardziej precyzyjne monitorowanie jakości i szybkie reagowanie na pojawiające się problemy.

4. Czynniki środowiskowe – Zrównoważony rozwój

Trend: Organizacje na całym świecie będą musiały stawić czoła rosnącej presji, aby wykazać się przywództwem w działaniach na rzecz klimatu, podejmując istotne, przejrzyste i wymierne inicjatywy ESG.

Zrównoważony rozwój staje się coraz bardziej istotnym elementem strategii zarządzania jakością. Do 2027 roku 50% dziesięciu największych producentów dóbr konsumpcyjnych będzie posiadać „cyfrowe paszporty produktów” dla co najmniej jednej ze swoich kategorii produktów. Oznacza to, że organizacje muszą być transparentne w swoich działaniach proekologicznych i podejmować konkretne kroki w kierunku zmniejszenia negatywnego wpływu na środowisko. Inicjatywy związane z ESG (Environmental, Social, and Governance) są kluczowe dla budowania zaufania i reputacji marki, a także dla długoterminowego sukcesu biznesowego.

Zdj. z archiwum II Ogólnopolskiej Konferencji Jakościowej

Podsumowanie

Zarządzanie jakością nieustannie ewoluuje, odpowiadając na zmieniające się wymagania rynku i oczekiwania konsumentów. Organizacje, które potrafią efektywnie wdrażać najnowsze technologie, dostosowywać się do dynamicznych warunków ekonomicznych i działać na rzecz zrównoważonego rozwoju, zyskują przewagę konkurencyjną. Kluczowe jest, aby firmy były elastyczne, innowacyjne i zorientowane na klienta, co pozwoli im na skuteczne zarządzanie jakością w przyszłości.